MISSEN PARADE(REN) OP BOOT TIJDENS GAY PRIDE
Deel uit maken van de Gay Pride, dat is voor veel mensen een ultieme droom. Daadwerkelijk op één van de boten kunnen staan en meevaren tijdens de officiële Canal Parade, dat is uniek. Er wordt dan ook door de strenge ballotagecommissie van organisator Pride Amsterdam een selectie gemaakt welke 80 boten mogen deelnemen. Met veel enthousiasme maakt hannah als hoofdsponsor het mogelijk dat Miss Nederland meevaart in de jaarlijkse Amsterdam Gay Pride Canal Parade op zaterdag 3 augustus a.s.
Het genderneutrale cosmeticamerk hannah gelooft in jonge mensen in hun kracht zetten en het beste uit elke persoon te halen. Dat begint al bij de huid en alles wat deze omhult. Daarom heeft hannah er vijf jaar geleden voor gekozen om hoofdsponsor van Miss Nederland te worden, om een traditioneel instituut op verschillende manieren te innoveren. Dát is wat deze samenwerking bewerkstelligt; een rolmodel creëren met de kroon als symbool van zelfverzekerdheid. Dit jaar worden er twee dromen van de organisatie verwezenlijkt: enerzijds het RTL4 tv-programma Op Jacht Naar De Kroon (waar ik al eerder een blog over schreef), waar het Miss Nederland-traject van casting tot finale op de voet wordt gevolgd. En door de deelname aan de Canal Parade om een belangrijke boodschap uit dragen.
‘beYOUtiful’
Vorig jaar vertegenwoordigde Miss Spain Angela Ponce als eerste transgender haar land tijdens de Miss Universe verkiezing, waar in totaal 92 landen aan deelnemen. Daarmee rekende ze af met het traditionele verleden. Haar deelname is een grote verandering in de Missen-wereld en zal ook in deze community een betere toekomst bieden – bekijk deze video. Gay Pride is namelijk niet ontstaan om seksuele voorkeuren te vieren of feest te maken omtrent geaardheid. Gay Pride is ontstaan uit protest om het recht als ieder ander, gelijkwaardig te mogen bestaan. Om deze belangrijke boodschap van gelijkwaardigheid te delen én te vergroten, zorgt het Nederlandse cosmeticamerk hannah ervoor dat Miss Nederland ons dit jaar een nieuwe toekomst voorspiegelt tijdens de Canal Parade: beYOUtiful. Je bent namelijk altijd mooi als je in jezelf gelooft!
Remember the past, create the future
In dit jaar’s Amsterdam Pride thema “Remember the past, create the future” zet de organisatie op de Miss Nederland-boot haar rolmodellen op een voetstuk. Dit zijn de eigen Missen, maar ook Missen en Misters uit de gay community en verschillende drag queens die zich inzetten met name voor de community en jeugd. Glitter en glamour mogen niet ontbreken tijdens de Pride; de boot zal een replica zijn van de extravagante Miss Nederland kroon, met spiegels gericht naar het publiek, zodat zij kunnen zien “besef hoe mooi je bent. Zet zelf elke dag die denkbeeldige kroon op, ongeacht je herkomst, leeftijd, seksuele geaardheid of voorkeur!” Zo wil de Miss Nederland Organisatie samen met haar hoofdsponsor hannah via het gigantische platform van de Gay Pride laten zien dat zij de community steunen, omdat het belangrijk is te allen tijde jezelf te zijn, kortom: beYOUtiful!
Prominente opvarenden
Vrijwel alle Missen van de laatste 10 jaar behoren tot de opvarenden zoals onder andere Yasmin Verheijen (Miss Nederland 2014, 3rd runner up Miss Universe en internationaal model), Zoey Ivory (Miss Nederland 2016 en winnares Dance Dance Dance), Nicky Opheij (Miss Nederland 2017, winnares Hollands Next Topmodel en auteur van On a Mission) en Rahima Dirkse (Miss Nederland 2018). Maar ook de net gekozen Miss Nederland 2019 Sharon Pieksma die op zondag 30 juni in de laatste uitzending van RTL4’s Op Jacht Naar De Kroon die felbegeerde kroon heeft bemachtigd. Ook Kim Kötter, modeontwerper en presentator van LINDA.TV Janice, The Voice of Holland finalist Patricia van Haastrecht en zangers als Jaap Reesema en Rob de Nijs zijn te gast op de boot. Tevens varen verschillende Missen en Misters in de LHBTQIA+ community* mee. Zo is de recent gekroonde Miss Gay Holland 2019 Jo Enny Vosman aanwezig met Miss Travestie Holland 2015 Tiffanie Dee Light, tevens ambassadeur van Pink Promiss en de organisatie van Miss Travestie Europe 2019. Ook Mr. Gay Europe 2019, Alexander Petrov is erbij
*LHBTQIA+ is een overkoepelende afkorting om zoveel mogelijk seksuele oriëntaties aan te spreken.
Design & entertainment
De boot zal in design en uitstraling glinsteren van pracht en praal, waarbij een grote replica van de Miss Nederland kroon pal voorop de blikvanger is. Om een strak, uniform en chique aangezicht te creëren, houden alle opvarenden zich aan een dresscode en kleur met de onderliggende boodschap dat iedereen gelijk is en hetzelfde respect verdiend. Aan entertainment zal er geen gebrek zijn. In het midden van de boot is er een catwalk waar de Missen en Misters zichzelf laten zien en is er het podium waar bekende zangeressen het publiek laten swingen op hits. Waar Carolina Dijkhuizen vorig jaar op de openingsboot van de Canal Parade diverse nummers ten gehore bracht, zal zij dit jaar samen met ‘Bad Girl’ EliZe en It Takes Two finalist Lisa Michels de gasten van de Miss Nederland boot en het publiek entertainen. Dit wordt ondersteund door dansers en extravagante drag queens.
Over Pride Amsterdam
Iedereen heeft het recht om te zijn wie je bent, om te houden van wie je wilt en om gelijkwaardig te worden behandeld ongeachte je seksuele voorkeur. Stichting Amsterdam Gay Pride wil blijvend aandacht vragen voor mensenrechten en de acceptatie en gelijkheid van LHBTQIA+ in het bijzonder, waar ook ter wereld. Pride is een groots feest en tegelijkertijd een indrukwekkend pleidooi voor de emancipatie van LHBTQIA+. Jaarlijks komen honderdduizenden bezoekers naar de hoofdstad om het negen dagen durende festival bij te wonen. Pride Amsterdam biedt met haar partners een scala aan evenementen op het gebied van debat, kunst, theater, film, (dance)feesten en sport. Hoogtepunt is dus de beroemde Botenparade, waarbij inhoud en amusement samenkomen tot een bruisend spektakel.
Meer informatie en programma op www.pride.amsterdam
Over Miss Nederland
De Miss Nederland Organisatie biedt meiden tussen de 18-27 jaar een podium om zich te ontwikkelen als een rolmodel in de huidige maatschappij. De afgelopen jaren hebben Monica van Ee en Kim Kötter samen met Selena Visser heel hard aan de weg getimmerd om het imago van de traditionele Miss Nederland om te turnen naar een eigentijdse Miss die midden in het leven staat. Het gaat het niet alleen om wereldvrede of glitter en glamour uitstralen. Het gaat om de “mooiste” van Nederland die beauty, brains en business met elkaar verenigt en ook nog eens de ‘girl next door’ is, waarbij women empowerment en zelfverzekerdheid centraal staan.
Kijk voor meer informatie op www.missnederland.nl